5.22.2013

The Next Step of My Life...

Assalamualaikum w.b.t dan salam Perak aman jaya...


I'll start my post with praises to the Almighty for giving me opportunities, chances and varies of ways to live my life..

ecehhh~ i know my words are horrible, but at least i dare to try..

huhuhu..nampak tak... ley rasa tau aura semangat tu!!!...


ehehehe...so, saja nak share macam mana keadaan orang yang tak reti bersyukur dan bagaimana Tuhan itu begitu adil...

There's one line i keep repeat it to myself...

" U're not meant to study overseas..What a life.."

yup, saya tau ayat tu agak takbur..ya saya tau..tapi kalau anda melalui apa yang saya lalui, tipu la kalau tak sedetik pun terniat di hati nak cakap ayat kat atas tu..

1. Waktu saya form 2 or 3, saya gi interview untuk satu program pertukaran
    pelajar ke Jepun..so yeah, i just love this kind of programme..mula2 lepas
  saringan peringkat negeri.. then, untuk saringan akhir, which mean peringkat
 kebangsaan where i'd been scold for picking the wrong programme.. juri2
   sarankan saya ambik program yang dikhaskan untuk pelajar ting.5... lol~ dah jelas dan nyata, how on earth a form3 student could join a form 5 student's programme.. so, sayonara japan~


sayonara Yui Yoshioka...someone told me that Yui and me got similarities.. hahahaha.. kidding~
 i just love her artworks...but unfortunately, hanya tinggal angan2..
 *by the way, whoever can see the similarities, please tell me..


2. when i was in form5, once again, i tried for the student exchange
    programme...but this time, it was for the USA..saringan pertama, passed..
    saringan akhir...tettttttttt.....failure... i got the letter a week after the
    interview done..so, that's it.. well done.. toodles USA...

in your dream Syera..in your dream~


3. Harapan terakhir hanya melalui Mara..but unforunately, kelalaian membawa
   padah...adios Spain~
   nothing to talk more...

after punya banyak penangguhan...FINALLY....superb excited... penuh mengharap..sila klik untuk usha labih...
*sila abaikan segala citer Thai yang tengah di'download' tu...hahaha...kantoi free

.
.
.
.
.

Nah kau... terus tak dipertimbangkan... hancur hatiku....huhuhu..


That's it.. all the chances for me to study overseas just became a dream...

" what a life.."

Tapikan.... Tuhan itu maha adil...Kenapa saya kata macam tu??


~ Kalau saya dapat ke Jepun tu, saya dalam risiko yang tinggi kerana pada
  tahun itulah, Jepun mengalami gempa bumi dan kebocoran radiasi tahap berbahaya...

~Kalau saya dapat ke USA, saya tidak akan berpeluang menjalani temuduga,
  permohonan biasiswa, permohonan ipta, ambik lesen kereta dan goyang kaki 6 bulan kat rumah...

~Kalau saya dapat jurusan Bahasa Sepanyol under Mara, saya tak boleh
   beraya di kampung setiap tahun, tak pasti ke mana arah saya kalau tak
    lepas syarat minimum kelayakan, dan kemungkinan besar kena kerja kat
     sana dalam kedutaan...eheh~..but ya, i'm a Malaysian, I'm a Malay..I can't live without roti canai, rendang, nasi ayam, burger dan segalanya...hahaha...food is a serious matter to me...hehehe..


Sebab itu saya kata Tuhan itu sangat adil.. He planned the best for me.. 
dan Tuhan beri saya yang lebih baik...


 Alhamdulillah..mungkin saya ditakdirkan ke sini...


Pesan mama: Kamu patut bersyukur sebab kamu dapat apa yang kamu
                   mintak, apa yang kamu minat.. ada orang result cemerlang, tapi
                    tak dapt kemana...ada orang da usaha, tapi result tak 
                   seberapa, tak dapat jugak peluang macam kamu.. lepas ni, 
                   usaha sungguh-sungguh..


Ramai yang kata, ambik course law, sangat susah... sangat jarang boleh score...kalau tak score asasi, tak boleh sambung degree in law..so, course ni sangat susah.. lagi2 yang jenis short term memory macam saya.. 
ya, saya sedar, pengusaan bahasa Inggeris saya sangat minima, i'm lack of confidence, i don't have the ability to be a lawyer... but why not i give a try... i choose this path... there's no turning back.. 
by hook or by crook, i MUST be a lawyer... that's it.. FIGHTING!!!
hahahaha... just give me supports..insyaAllah, i'll try my best to go beyond everyone's expectation..eceh...

how i wish to work in there...tah berpeluang ke tak...

So, i'll be continue my study for pre-law in UiTM Shah Alam in the Law Faculty..from what i heard, UiTM Shah Alam got the best Law School in Malaysia.. saya pun tak pasti..kalau betul, thank you Allah for giving me this opportunity...doakan saya terus tabah di sana...

Credit to my parent yang bertungkus lumus uruskan hal pendaftaran ni.. segala borang mama ayah yang uruskan... Terima kasih sebab tak kira berbelanja untuk beli barang... tq for the time, energy and money.. i'll can never replaced them... TQ to the makcik2 and pakcik2 sama ada sedara mara mahupun kawan mama ayah yang bagi sokongan dan bantuan.. TQ to my friends and seniors yang pujuk saya untuk sabar sebab saya keseorangan di UiTM nanti.. Yeah, i know nobody there... poor me... 
Tq to orang tu yang support me a lot,trying hard to comfort me, trying to give me courage, giving me comfy words..insyaAllah, i'll  remember..

Yet, this is so true...bro n sis, people will not stop talking..ingat satu benda.. apa2 orang cakap, keep this word in your heart..''ABAIKAN"...hahaha..
 this is the best solution... 
dengar lah kata hati, percaya pada rancangan yang maha Esa..
live your life guys..May God bless u guys..


XOXO,
uknoWho




5 comments:

  1. good luck then with your study path. Work hard during the foundation then go to Law School. You'll be a great lawyer.

    ReplyDelete
  2. Tq for your support.. insyaAllah, i'll give my best

    ReplyDelete
  3. well our fate created by Allah s.w.t basically same syera
    I apply for uitm but I didn't get it because my result is too much for my dream course.I get uitm for business course but I'll go to ipts.
    a bit expensive payment but I'll study hard. you should and must work hard too. maybe next time our rezeki study in oversea! good luck !

    ReplyDelete
  4. thanx jeni..good luck to you too.. percaya dengan hati kita.. InsyaAllah itu yang terbaik untuk kita.. aq tau hang ley gi jauh... InsyaAllah u'll be fine.. May God bless u always..

    ReplyDelete
  5. Kak syeera.Kami un nak amik asasi kat sini juga ..You are my idol.From- Farah Hanim.Ex SMKTT

    ReplyDelete

A much needed rant : 28th April 2021

*Disclaimer: This post was written on 28th April 2021. 2.10 am. Few months before turning 26 y.o. I'm not sure when I'll publish thi...