5.11.2013

Loosing and The Unexpected...

Assalamualaikum w.b.t and hola fellow readers..

This is my 6th post..so, here we go again..
i'll try not to be too emotional because this post really do involve emotions ..
kemungkinan besar post ni jadi sangat panjang..
so, sapa-sapa rasa tak larat baca, u can leave now..

mood memang tengah teruk sekarang

Loosing

Setiap orang mesti pernah rasa kehilangan kan..
tak kira la hilang orang yang tersayang
 ( eg. family members, kengkawan, pakwe makwe, tunang,or even barang)
it hurts u a lot kan...saya sendiri pernah rasa..dan saya tahu rasa sakit nya..

tapi kan, pernah tak kita fikir, kenapa Allah ambil orang yang paling kita sayang, benda yang paling kita sayang??


cuba kita nilai balik diri kita..
kita hargai tak apa yang kita ada?
pernah tak kita rasa syukur?
pernah tak kita jaga orang/ benda tu elok-elok?

kalau jawapan korang tak, Allah ambil sebab kita tak reti hargai.. Allah ambil kembali untuk duduk disisiNya..

kalau jawapan korang ya, Allah mahu uji hambanya.. Allah uji kita tanda Allah sayang kita, Allah masih memberi peluang kepada kita..

Saya juga pernah rasa kehilangan.. 
mungkin bagi sesetengah orang, apa yang saya ceritakan agak kurang sesuai atau 'manis' bagi seorang kanak-kanak perempuan..

Tapi tipulah kalau anda tidak pernah melalui perkara yang sama..

Saya pernah hilang kawan..saya pernah hilang barang yang paling saya sayang, hadiah hari jadi dari abang saya..
saya pernah hilang crush*jangan ikut ni ya adek2
saya pernah hilang orang yang saya rapat..
saya pernah hilang semangat untuk belajar...

mungkin perkara yang saya alami ni korang anggap perkara remeh..
 tapi perkara remeh ni la yang buat saya hilang haluan hidup seketika...


The Unexpected

tapi, kita perlu ingat..Allah itu maha adil.. kalau kita kehilangan, Dia gantikan dengan yang lebih baik.. kalau kita kehilangan, Dia tutup rasa kesedihan tu.. 

Saya pernah hilang kawan..
tapi kehilangan itu mengajar saya erti persahabatan..


alhamdulillah, best friends ever...

Saya pernah hilang crush..
tapi da dapat yang baru...huhuhu~

ok...saya pilih yang hensem...huhuhu~

errr..saya ada banyak pengganti crush...huhuhu~

ok...this is the real one... haisy...mana nak cari calon suami macam ni...

Saya pernah hilang semangat untuk study...
tapi Alhamdulillah...sekarang da habis belajar da pun.. 
tak jadi budak skolah da...

walaupun result tak cemerlang, tapi alhamdulillah, ada lagi tempat yang sudi ambil saya sebagai pelajar...
bayangkan if waktu saya putus semangat hari tu, saya tanak belajar dah..
agak2 saya jadi apa sekarang??

isteri orang??tamau2...

mak orang?? haaaa!!!! lagi la tamau..

so, bersyukur sebab Allah bagi kekuatan untuk terus belajar...

Saya pernah lalui banyak kehilangan..tapi kehilangan-kehilangan inilah yang menjadi latihan bagi saya untuk berpijak di bumi yang nyata..

The unexpected...
came at the moment that i'll never expect..
in the way i'll never expect...
with the reason i'll never expect....
but believe me,
bila ranting pohon patah,
tandanya, sudah sampai masa untuk ia pergi,
namun jangan disangka tiada yang akan mengganti,
kerana yang akan tumbuh, pasti akan lebih menghijau..

Ok..i'm not that kind of jiwang plus bahasa tahap bombastik, 
apa yang dizahirkan, ikhlas dari hati..

buat yang sudah pergi, terima kasih atas pengalaman dan pengajaran dahulu,
yang menggantikan, terima kasih kerana sudi menghiasi masa hadapan..



Dedicated to: 
my friends, my family, my amethysts, arwah cik ro, arwah abg pit,
my inspirations, my mentors, my teachers, Him, him and HIM..


harap maklum guys..have a beautiful day..live your life

p/s: Allah itu maha adil..


XOXO,
uknoWho









No comments:

Post a Comment

A much needed rant : 28th April 2021

*Disclaimer: This post was written on 28th April 2021. 2.10 am. Few months before turning 26 y.o. I'm not sure when I'll publish thi...